
Pelimaailma on jatkuvassa muutoksessa ja muutoksen moottorina toimii jatkuvasti kehittyvä teknologia. Vaikka esimerkiksi jääkiekkopelit näyttivät jo 30 vuotta sitten joiltakin osalta siltä, miltä ne näyttävät nykyisinkin, on pelit myös valtavasti kehittyneet ja muuttuneet. Pilvipelaaminen on tällä hetkellä yksi isoista trendeistä pelialalla ja pilvessä pelaaminen muuttaakin paljon sitä tapaa, miten pelejä pelataan ja omistetaan.
Pilvipelaaminen nettikasinoilla
Monilta nettikasinoilta löytävät live-kasinopelit hyödyntävät jo pilvipelaamisen teknologiaa. Pilvipelaamisen avulla pelit suoratoistetaan reaaliajassa korkealaatuisina videolähetyksinä, jotka mahdollistavat interaktiivisen pelaamisen oikeiden jakajien kanssa. Esimerkiksi nettikasino Vulkan Vegas tarjoaa tätä tekniikkaa hyödyntäviä live-kasinopelejä. Tämä teknologia takaa, että pelaajat voivat osallistua peleihin mistä tahansa ja milloin tahansa, ilman tarvetta ladata raskaita ohjelmistoja.
Pilvipohjainen toimintatekniikka varmistaa, että pelit toimivat luotettavasti ja että pelaajien syötteet käsitellään nopeasti ilman viiveitä.
Pelikokemuksen kannalta tämä viiveettömyys onkin keskeistä reaaliaikaisessa pelaamisessa. Pilvipelaaminen parantaa myös skaalautuvuutta, joten esimerkiksi Vulkan Vegas voi tarjota laajemman valikoiman pelejä suuremmalle pelaajajoukolle ilman palvelimien kuormittumista ja muita teknisiä ongelmia. Kaikki tämä parantaa pelikokemusta ja tekee live-kasinopeleistä entistä houkuttelevampia.
Suosituimpia pelejä, joita pelataan pilvessä
Pilvessä pelaaminen kasvaa vauhdilla ja teknologian hyödyntäminen on vasta ottamassa ensiaskeleita. Toistaiseksi suosituimpia pelejä, joita pelataan pilvessä, ovat esimerkiksi:
- Assassin’s Creed Odyssey
- Cyberpunk 2077
- Destiny 2
- Red Dead Redemption 2
Assassin’s Creed Odyssey on historiallinen toimintaseikkailupeli avoimessa maailmassa. Peli tarjoaa hyvin mielenkiintoisen tarinan ja pilvipelaamisessa hyödynnetään kehittynyttä grafiikkaa ja sujuvaa pelattavuutta ilman sen suurempia laitteistovaatimuksia. Cyberpunk 2077 on puolestaan todella näyttävä futuristinen roolipeli, joka niin ikään tarjoaa erittäin mielenkiintoisen tarinan. Pilvipelaamisen ansiosta tätäkin peliä pääsee pelaamaan ihan tavallisella tietokoneella ilman nykimisiä.
Destiny 2 on moninpelattava verkkoroolipeli, jossa menestyäkseen on selviydyttävä taisteluista ja osattava tehdä yhteistyötä. Moninpeleissäkin viiveettömyys on erittäin tärkeää pelikokemuksen kannalta. Red Dead Redemption 2 on myös yksi suosituimpia pilvessä pelattavia pelejä. Länkkärihenkinen toimintaseikkailupeli tunnetaan yksityiskohtaisesta maailmastaan ja syvästä tarinastaan.
Taustalla vaikuttava uusi teknologia
Pilvipelaamisen mahdollistajana teknologian kehitys on ollut ratkaisevassa roolissa. Nettiyhteyksien nopeuden ja vakauden parantuminen on yksi keskeisimmistä tekijöistä. Nopeat ja luotettavat yhteydet ovat välttämättömiä, jotta pelit voidaan suoratoistaa ilman turhauttavia viiveitä tai puskurointiongelmia. Asia on erittäin konkreettista varsinkin e-urheilun turnauksissa ja muutenkin moninpeleissä.
Pelaajien ei tarvitse enää ostaa tehokasta pelikonetta tai päivittää konettaan muutaman vuoden välein vastaamaan pelien vaatimuksia. Modernit palvelinkeskukset tarjoavat valtavan laskentakapasiteetin, joka mahdollistaa monimutkaisten ja grafiikkaintensiivisten pelien ajamisen pilvessä. Palvelinkeskukset, joita on rakennettu myös Suomeen, tarjoavat skaalautuvia ratkaisuja, jotka voivat joustavasti vastata pelaajien kysyntään ympäri maailmaa. Laskentatehon ja palvelinkeskusten kehittyminen onkin ollut hyvin merkittävässä roolissa pilvipelaamisen suosion kasvussa.
Säästöjä pelaajille
Pilvipelaaminen voi tuoda merkittäviä säästöjä pelaajille, sillä erityisen tehokasta pelikonetta ei tarvitse ostaa. Pelaajat voivat käyttää olemassa olevia laitteitaan, kuten älypuhelimia, tabletteja tai kannettavia, pilvipelipalvelujen hyödyntämiseen. Tämä poistaa tarpeen investoida kalliisiin pelitietokoneisiin tai konsoleihin, joiden hinnat voivat nousta satoihin tai tuhansiin euroihin, puhumattakaan siitä, että uusi ja parempi malli ilmestyy markkinoille tasaisin välein.
Pilvipelaaminen perustuu usein tilauspohjaisiin palveluihin, ja toimivat vähän samalla tavalla siltä osin kuin esimerkiksi Netflix ja Spotify. Pelaajat maksavat kuukausimaksun ja saavat pääsyn laajaan pelikirjastoon. Tämä malli mahdollistaa eri pelien kokeilemisen ja pelaamisen vapaammin ilman erillisten pelien ostoa.
Pelaajat voivat nauttia uusimmista peleistä ja klassikoista ilman suuria kertakustannuksia. Tämä joustavuus tekee pelaamisesta kustannusten puolesta houkuttelevampaa ja paremmin saavutettavampaa, ja pelaajilla on mahdollisuus tutustua laajempaan valikoimaan pelejä ilman suurta taloudellista sitoutumista. Pilvipelaaminen tarjoaa siis kustannustehokkaan ja monipuolisen tavan nauttia pelimaailman tarjonnasta.
Microsoft xCloud ja GaaS
Microsoft xCloud on jo tullut monelle pilvessä pelaavalle tutuksi. Se on osa Xbox Game Pass Ultimate -tilausta, joka tarjoaa pelaajille mahdollisuuden pelata laajaa valikoimaa Xbox-pelejä suoraan pilvestä ilman tarvetta ladata tai asentaa niitä. Palvelu hyödyntää Microsoftin tehokasta Azure-pilvi-infrastruktuuria, mikä takaa sujuvan ja laadukkaan pelikokemuksen, pelasipa sitten tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.
Pelaajat saavat pääsyn yli sataan huippuleiin, mukaan lukien uudet pelit sekä jotkin eksklusiiviset tuotokset. xCloud mahdollistaa siis pelaamisen missä ja milloin tahansa, tarjoten saumattoman siirtymän laitteiden välillä.
Xbox on yksi suosituimmista pelikonsoleista, joten xCloud on jo suuressa käytössä.
Games as a Service, eli GaaS, muuttaa pelimaailmaa, jossa perinteisesti on ostettu kalliita pelejä kaupoista tai ladattu ne serveriltä (pelikaupasta) omaan laitteeseen. Pelaajat maksavat tilausmaksuja saadakseen pääsyn jatkuvasti päivittyvään sisältöön ja uusiin pelijulkaisuihin. Tämä malli mahdollistaa jatkuvan kehityksen ja uuden sisällön tuottamisen, mikä pidentää pelien elinkaarta ja pitää pelaajat sitoutuneina pidempään. GaaS tekee pelien päivittämisestä huomaamatonta ja pelien kokeilemisesta helppoa.
Pilvipelaamiseen liittyviä huolenaiheita ja ongelmia
Pilvipelaamisen yleistyessä tietoturva- ja yksityisyyskysymykset nousevat tärkeiksi huolenaiheiksi. Pelaajien sijaintitietoja, pelihistoriaa ja muuta dataa kerätään ja tallennetaan palvelimille, mikä herättääkin kysymyksiä tietojen suojaamisesta. Toisaalta pilvipalvelujen tarjoajat ovat usein alan jättiläisiä, jotka osaavat tyypillisesti huolehtia myös tietoturvaan ja -suojaan liittyvät seikat kuntoon.
Nettiyhteyden laatu ja viiveet (latenssi) ovat keskeisiä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa pelikokemukseen. Varsinkin e-urheilun kilpailutilanteissa panokset voivat olla suuret, ja pienikin latenssi voisi ratkaista jopa koko turnauksen voittajan.
Pilvipelaaminen vaatii nopean ja vakaan nettiyhteyden, jotta pelit voivat pyöriä sujuvasti ilman puskurointia tai viiveitä. Hitaat yhteydet tai korkea latenssi voivat johtaa nykivään pelikokemukseen, mikä voi olla erityisen ongelmallista reaaliaikaisissa peleissä, joissa nopea reagointi on tärkeää.
Mahdolliset kustannukset ja tilausmallit voivat myös olla esteenä joidenkin pelaajien pääsylle pilvipalveluihin. Vaikka tilauspohjainen malli tarjoaa joustavuutta ja pääsyn laajaan pelikirjastoon, jatkuvat kuukausimaksut voivat kertyä ajan myötä ongelmaksi joillekin pelaajille. Toisaalta alalla on ainakin toistaiseksi hoidettu hinnoittelu hyvin edullisesti, aivan kuten musiikissa ja elokuvissakin on tehty.