Suomessa on monta kilpailukykyistä alaa, joiden palkkataso on enemmän kuin houkutteleva. Suomalaisten keskipalkka on noin 3315 euroa kuukaudessa, mutta parhaimmat palkkaukset ovat kuitenkin kaukana keskitasosta, esimerkiksi johtotehtävissä olevilla palkka voi olla jopa 13 552 euroa kuukaudessa.
Perinteisten töiden rinnalle on tullut paljon uusia aloja digitalisaation kehittymisen myötä ja esimerkiksi sisällöntuotanto on noussut suureen suosioon ja se vetää jatkuvasti puoleensa uusia työntekijöitä. Syvennytään seuraavaksi tarkemmin sisällöntuotantoon ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin nykypäivän työmarkkinoilla.
Sisällöntuotanto mitä se on?
Sisällöntuotannolla tarkoitetaan tekstien kirjoittamista sekä kuvien ja videoihin tuottamista. Sisällöntuottaja on erikoistunut luomaan informatiivista ja houkuttelevaa sisältöä erilaisille digitaalisille alustoille. Näitä ovat esimerkiksi:
- Yrityksen kotisivut
- Blogit
- Tiktok
- Youtube
Sisällöntuotanto on keskeinen osa digitaalista markkinointia. Sisällöntuottajalta vaaditaan luovuutta, strategista ajattelua ja ymmärrystä kohdeyleisöstä. Hyvin suunniteltu sisältö houkuttelee lukemaan ja katsomaan lisää. Sisällöntuotannossa on tärkeää myös noudattaa annettuja ohjeita, jotta esimerkiksi artikkelista tulee juuri toivotunlainen.
Kenelle sisällöntuottajat työskentelevät?
Sisällöntuottajilla on monta eri työllistymisvaihtoehtoa ja he voivat työskennellä muun muassa markkinoinnissa, viestinnässä ja viihteessä. He voivat olla joko työsuhteessa tai työskennellä freelancereina. Asiakkaita voi olla laidasta laitaan, isoista yrityksistä yksityisyrittäjiin. Kaikkia yhdistää se, että he tarvitsevat sisältöä eri tarkoituksiin ja eri kanaville.
Digitaalisen sisällön kysyntä kasvaa jatkuvasti, sillä yritykset haluavat tavoittaa asiakkaitaan entistä tehokkaammin ja monipuolisemmin. Tämä avaa ovia uusille uramahdollisuuksille ja tarjoaa erinomaisia tulonlähteitä erityisesti niille, jotka pystyvät tuottamaan laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä.
Sisällöntuottajien suosituimmat työllistäjät:
- Digitaaliset markkinointi- ja mainostoimistot: Sisällöntuottajat luovat sisältöä sekä yrityksen, että sen asiakkaiden markkinointikampanjoihin, verkkosivuille ja eri sosiaalisen median kanaviin.
- Nettikasinot: Erilaiset nettikasinot ja niihin perehtyneet sivustot, kuten esimerkiksi www.kasinonetti.com etsivät jatkuvasti sisällöntuottajia luomaan kiinnostavaa sisältöä kasinopelaamisesta sekä kirjoittamaan arvosteluja eri kasinoista ja niiden peleistä.
- Matkailu- ja ravintola-alat: Ravintolat, hotellit ja erilaiset matkatoimistot ja matkanjärjestäjät palkkaavat sisällöntuottajia muun muassa luomaan matkailu- ja ruoka-aiheisia blogeja ja oppaita sekä julkaisemaan relevanttia ja houkuttelevaa sisältöä eri kanaviin.
- Kauneus ja muoti: Sisällöntuottajat ovat varsinkin tällä alalla erikoistuneet visuaalisen sisällön tuottamiseen, kuten meikkitutoriaaleihin ja arvosteluihin. Heidän tarkoituksenaan on luoda houkuttelevaa ja inspiroivaa sisältöä seuraajille.
Sisällöntuottajien palkka
Sisällöntuotannosta on tullut suosittua, mutta kuinka paljon he oikein saavat palkkaa? Duunitorin mukaan sisällöntuottajan keskipalkka on 3 174 euroa kuukaudessa. Palkkaan voivat vaikuttaa toimiala ja työkokemus.
Varsinkin nettikasinot maksavat hyvin sisällöntuottajilleen, esimerkiksi Anni Mäkelä saa hyvää palkkaa kirjoittaessaan arvosteluita eri kasinoista. Hän on kokenut sisällöntuottaja, joka on keskittynyt kasinopelien maailmaan. Anni on päässyt työskentelemään nettikasinoiden parissa jo viiden vuoden ajan, ja hän on kirjoittanut useita asiantuntevia ja objektiivisia arvosteluita eri kasinoista.
Sisällöntuottajat voivat saada palkkaa kiinteän summan tai palkkaus voi perustua kirjoitettuun sanamäärään. Kun palkkaus perustuu sanamäärään, varsinkin aloittelevalla sisällöntuottajalla, palkka voi vaihdella 0.08 ja 0.15 sentin välillä. Eli jos sisällöntuottaja kirjoittaa 1000-sanan blogikirjoituksen, hänelle maksetaan siitä alimmillaan 80 euroa. Kun kirjoittaja saa enemmän kokemusta ja hänellä on näyttöä taidoistaan, palkka yleensä kasvaa.
Yhteenveto
Sisällöntuotanto on yksi uusista aloista, joka on noussut suosioon digitalisaation myötä. Se tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia työllistyä. Jokainen varmasti löytää oman mielenkiinnonkohteensa, jonka parissa haluaa työskennellä.
Oli kyseessä sitten digitaalinen markkinointi, nettikasinot tai matkailu- ja ravintola-alat, sisällöntuottajilla on keskeinen rooli näiden alojen menestymisessä. Kuten monilla aloilla myös sisällöntuotannossa pätee sama sääntö: kun kokemus karttuu, yleensä myös tulot nousevat. Voidaankin todeta, että hyvä palkkaus ja mahdollisuus luovaan työhön tekevät tästä alasta houkuttelevan uravaihtoehdon monille.